Roadtrip 2015 Turkije & de Balkan dag 15

• Grenspassage Albanië: 14:50-15:00
  • Aankomst hotel:  16:40
  • Dagafstand:  341 km
  • Totaalafstand: 5445 km
  • Weer:  De dag begon redelijk koel, maar al snel liep de temperatuur op tot boven de 30 graden.

Gisteravond hadden we ineens noodweer. Een enorme onweersbui met een prachtige lichtshow, donderslagen, harde wind en een heleboel water. Het regende zelfs in het trappenhuis! Door de vele blikseminslagen, viel met regelmaat de stroom uit en zaten we zonder internet verbinding.

Vanmorgen zouden we om 07:30 gaan ontbijten maar bij het koppen tellen ontbrak er weer iemand. Wederom had iemand een slechte nacht gehad en zich verslapen. Na het ontbijt stapten we weer op de motor om Griekenland te verlaten en naar Macedonië te gaan. De onweersbui had de wegen schoon gespoeld en de temperatuur omlaag gebracht tot zo'n 21 graden.

De grensovergang naar Macedonië verliep erg soepel. In Macedonië veranderde het landschap direct. Er volgde een prachtige route door een berggebied waarbij we zelfs tot boven de 1200 meter klommen. Op die hoogte stond een koude wind! Nou ja,....koud, het was nog 15 graden . Als je aan temperaturen  rond de 40 graden gewend bent, voelt het koud aan.  Het was wel oppassen geblazen, want op de bochtige wegen lag met regelmaat , zand, split en zelfs naar beneden gevallen keien. Ook zaten er nogal wat gaten in de weg. Voor de lunch stopten we in een dorpje om daar maar even te genieten van een heerlijk gebakken pizza. We hadden veel bekijks. Wederom waren we de grootste bezienswaardigheid in de omgeving. De plaatselijke dorpsgek trok ook veel bekijks, en we hebben smakelijk om hem gelachen. Hij kon echter niet op tegen de nieuwe concurrentie.

Onderweg moest er ook weer even gezwommen worden. Dit keer in een meer, dus geen zout wat je nog kilometers lang jeuk bezorgt.

De grensovergang naar Albanië verliep ook erg soepel. Het landschap, hoewel nog steeds erg bergachtig ziet er weer compleet anders uit. Hier is het vooral uitkijken voor de andere weggebruikers. De verkeersregels zijn mij hier niet helemaal duidelijk, maar volgens mij snappen de locals het zelf ook niet.

De lokale specialiteit, een bord vol met vlees en botten viel niet bij iedereen goed, maar uiteindelijk gingen we allemaal met een goed gevulde buik naar bed.

IMG_8812IMG_8829