Roadtrip 2015 Turkije & de Balkan dag 7 & 8

4 september 2015 - Istanbul, Turkije

Dag 7 Op naar Turkije

• Vertrek hotel: 08:40
  • Grenspassage Turkije: 13:30
  • Aankomst Hotel: 20:30
  • Dagafstand:  523 km
  • Totaalafstand: 3279 km

Vandaag zijn we na een lange rit aangekomen in Istanboel. Geheel onverwachts kwamen we in Bulgarije op een tamelijk nieuwe, brede weg met vele bochten. Dit raceparcours bracht ons tot vlak voor de Turkse grens. De grenscontrole leek in eerste instantie erg makkelijk te verlopen. Gewoon even ons paspoort laten voorzien van een stempeltje en dan weer verder. Toen we op het punt stonden verder te rijden, werden we terug geroepen. Het bleek dat we bij nog twee personen (één aan een ander loket, en één die buiten in de schaduw zat) onze documenten moesten laten zien. Uiteindelijk konden we met drie stempeltjes de grens over, waar het raceparcours weer verder ging.  Toen we Istanboel in reden was het één grote chaos. Ons hotel is midden in het centrum, dus niet makkelijk te bereiken.  Toen we het eindelijk gevonden hadden, probeerde een man ons ook nog op te lichten door te doen alsof hij de bewaker was van een parkeerterrein.  Gelukkig wist de hotelmanager dit nog te voorkomen. Na een koude douche hebben we wat gegeten en een deel van het centrum verkend. Uiteraard onder het genot van een koud biertje.

Dag 8 Istanboel

De motoren hadden vandaag een rustdag. Na het ontbijt zijn we te voet het kleurrijke Istanboel gaan verkennen. Na een bezoek aan de Grote Bazaar hebben we in één van de restaurantjes op de Galatabrug uitgebreid de tijd genomen voor een lunch. Zo nu en dan passeerde er een vliegende vis die de verleiding van het massaal aangeboden aas niet had kunnen weerstaan. Na de lunch zetten we onze wandeltocht voort naar de Ayasofya en de Blauwe Moskee. Jord had zichzelf echter zo vol gegeten dat hij onderweg om een lift moest vragen zodat zijn benen niet zouden bezwijken. Tegen de avond hebben we de Galatabrug weer opgezocht om daar te genieten van warme maaltijd, een drankje en .....de waterpijp!