Roadtrip 2015 Turkije & de Balkan dag 16

• Grenspassage Kroatië:
  • Aankomst appartement: 17:35
  • Dagafstand:  327 km
  • Totale afstand: 5772 km

Weer: Het leek er op dat het met 24 graden een koud dagje zou zijn, maar de temperatuur wist toch nog heel even de 30 aan te tikken.

Vanmorgen zijn we vertrokken richting Montenegro. Het stuk door Albanië was erg mooi, maar ook erg vermoeiend. Vooral in Tirane, waar we ook even een koffie/cola pauze ingelast hebben was het een complete chaos. Het verkeer vliegt aan alle kanten langs je heen, en van richtingaanwijzers hebben ze hier blijkbaar niet gehoord. Misschien komt dat wel omdat ze doof zijn van al dat getoeter. Zo druk, op een zondag! Wat moet dat door de week wel niet zijn.

De grensovergang van Albanië naar Montenegro liep zeer spoedig. Ze hebben hier niet twee aparte grensposten, maar gewoon één hokje met een klapdeurtje er tussen. De paspoorten werden gescand en via het klapdeurtje naar de douanier van het volgende land gegeven. Nog een scan, en we kunnen verder rijden.

Montenegro oogt een stuk moderner, de wegen zijn in perfecte staat en de gebouwen goed onderhouden. Dat hebben we onderweg wel anders gezien. Een paar kilometer voor we Montenegro verlaten stuiten we onverwachts op een veerpont.

De beurs maar open en meevaren. Het alternatief is 60 km omrijden. Op de pont worden we door een Noorse fietser getipt over een rustige grenspost naar Kroatië. Volgens hem kunnen we daar vrij snel de grens over. Bij de grenspost die we in de planning hadden kan de wachttijd oplopen tot wel twee uur. We besluiten voor zijn alternatief te kiezen en niet veel later komen we bij de grens aan. Er waren nog twee auto's voor ons die uitgebreid gecontroleerd werden. De douanier zag ons en vroeg "German"  No Holland!"  Daarop vroeg hij of we onze paspoorten, kentekens en groene kaarten hadden. We knikten, en mochten zonder deze te laten zien zo door rijden.

Een paar honderd meter verderop, ging het nog sneller.  De drie rijders voor mij stonden bij de grenspost terwijl ik een foto maakte. Ik stapte bij de grenspost af pakte mijn papieren en zag ineens drie motoren wegscheuren. Ik stapte snel op en reed ze achterna. Een paar honderd meter na de grens stopte ik nog even om mijn handschoenen weer aan te doen en de papieren op te ruimen. In Kroatië was het nog maar een klein stukje naar ons appartement op 4 kilometer van Dubrovnik. Tijd voor een hapje, drankje en een duik in het zwembad.